Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuws

Provincie Groningen drukt windpark N33 door

Door op dinsdag, 21 januari, 2014 - 20:00

Tekst gemeente Veendam

Gemeente Veendam maakt bezwaar tegen verminderen van beroepsmogelijkheden en versoepelen milieuregels windpark N33

WINDPARK - De provincie Groningen heeft in een brief van 17 oktober 2013 aan het Rijk gevraagd om de normale bestemmingsplanprocedures en beroepsmogelijkheden voor het windpark N33 uit te kleden. Het Rijk is in reactie daarop bereid om op het verzoek van de provincie Groningen in te gaan en de beroepsmogelijkheden te beperken en de milieuregelgeving te versoepelen. Het Rijk kan dit doen door het windpark N33 te ontwikkelen binnen een noodwet: Crisis- en herstelwet. Deze wet is in 2008 ingesteld om de economie in crisistijd te stimuleren.

Zienswijze
Het bestuur van Veendam heeft de volgende bezwaren tegen het gebruik van die soepele noodwet deze week in een zienswijze bij het Rijk neergelegd.

  1. De Tweede Kamer heeft gesteld dat draagvlakontwikkeling van belang is voor het bouwen van windparken. Daarbij past het buiten werking stellen van de normale beroep- en een deel van de milieuregelgeving niet.
  2. Het Rijk suggereert ten onrechte dat de provincie mede op verzoek van de gemeente Veendam het versoepelen en versnellen van de normale wetgeving is bepleit. De gemeente Veendam heeft dit nadrukkelijk niet gedaan.
  3. Het Rijk licht niet toe waarom de wetgeving voor het windpark zou moeten worden versoepeld.

Rol provincie Groningen
Het college van Gedeputeerde Staten heeft aan de gemeente Veendam herhaaldelijk aangegeven dat het Rijk aan zet is bij het ontwikkelen van het windpark N33. Wat het bestuur van de gemeente Veendam opvalt is dat GS dit aangeeft in de regio, maar tegelijkertijd de normale procedures buiten werking wil stellen via het Rijk.

Positie van het Rijk
Het Rijk heeft aangegeven dat zolang de provincie Groningen de afgesproken hoeveelheid windenergie gaat leveren, het niet uitmaakt waar de windturbines worden geplaatst. Het Rijk hecht dus niet aan de N33 locatie, maar hecht aan voldoende windenergie in de provincie en neemt de locatiekeuze van de provincie Groningen over.

Gezellige middag in buurthuis Scheepskwartier

Door op dinsdag, 21 januari, 2014 - 17:58

MIDDAG - Op zondag 26 januari 2014 een gezellige middag in buurthuis Scheepskwartier in Veendam. U kunt er sjoelen, een kaartje leggen of gezellig even knobbelen.

De middag duurt van 13.30 tot 16.30 uur.

Hebt u interesse, graag van te voren even opgeven. Dat kan bij de volgende personen:
Harrie Kliphuis, 0598 617972 of Geert Norder, 06-39348720.

Graag tot ziens in buurthuis Scheepskwartier, Barkstraat 14.

Bogdike zoekt bands en artiesten voor Flowerpower festival

Door op maandag, 20 januari, 2014 - 18:34



WEDSTRIJD - Na het succesvolle Night of the Guitars begin januari, is het in het vroege voorjaar, zaterdag 3 mei 2013, weer tijd voor het Flowerpower festival. Bogdike plaatst een aantal podia in het centrum van Veendam en nodigt beginnende bands en artiesten uit zich aan het publiek te presenteren. Bij deze een oproep om daaraan mee te doen.

In de provincie wordt heel veel muziek gemaakt. Singer/songwriters, rock bands, rythm and blues vertolkers, Indierock, folkgroepen: heel veel mensen maken muziek als hobby. Probleem daarbij is altijd, dat na maanden oefenen in de oefenruimte mensen hun muziek wel eens wil presenteren. En hoe prachtig iedereen ook haar of zijn best doet....het is buitengewoon lastig een podium te vinden waar je je als beginnende muzikant of act kan presenteren. Ook heb je vaak geen flauw benul of de muziek die jij maakt door mensen leuk wordt gevonden. Het Flowerpower festival is er voor die categorie muzikanten.

De opzet van het festival is als volgt. Iedereen die mee wil doen wordt uitgenodigd zich te melden bij Bogdike. Dat kan bij Bé Wever: be.wever@kabel.netvisit.nl

De mensen die zich aanmelden worden verdeeld over de podia in Veendam en krijgen drie kwartier de tijd om zich daar te presenteren. Bogdike benoemt een onafhankelijke jury, die al die podia bezoekt. De jury zal drie acts nomineren voor de Flowerpower finale op vrijdag 16 mei in Cafe de Toeter in Veendam. Die drie acts presenteren zich daar voor het daar aanwezige publiek. Ook daar zal er weer een jury actief zijn.

Eén van de drie acts zal de hoofdprijs winnen: die prijs is een opnamedag in de geluidsstudio De Fabriek. De opnames worden begeleid door Dik Pomp. Dik heeft jarenlang ervaring als professioneel muzikant (drummer van Melrose) en is verantwoordelijk voor de techniek en alle adviezen omtrent de opnames. Kortom een schitterend begin van een eventuele muzikale carriere. Mensen kunnen zich nu aanmelden.

Vorig jaar was het festival zeer succesvol. Er deden 40 bands mee. De uiteindelijke winnaar was de band Anti D's, die na een nek aan nek race nipt won van de zeer muzikale act Meadowlake.

Meer info: www.bogdike.nl

Golden Globe Beste Buitenlandse film La Grande Bellezza bij het Filmhuis vanBeresteyn

Door op maandag, 20 januari, 2014 - 18:00

FILMHUIS - Regisseur Paolo Sorrentino (Il divo, 2008) maakt met zijn nieuwe film een hedendaagse sarcastische versie van Fellini's La dolce vita.
Een prachtige zomer in Rome. De toeristen verdringen elkaar op het Janiculum: een Japanner is zichtbaar getroffen door zoveel schoonheid.
Jep Gambardella - een knappe man met een onweerstaanbare charme, ondanks de eerste, zichtbare tekenen van zijn oudere leeftijd - geniet van het mondaine leven in de stad. Hij is er elke avond, op elk feestje. Zijn geest wordt bejubeld en zijn gezelschap wordt opgezocht. Hij is een succesvol journalist, een onverbeterlijke verleide. In zijn jeugd schreef hij een roman die hem een literaire prijs, maar ook de reputatie van gefrustreerd schrijver opleverde.
Hij verbergt zijn ontzetting achter een cynische en gedesillusioneerde houding en een bittere, klare kijk op de wereld. Op het terras van zijn appartement in Rome met uitzicht op het Colosseum, geeft hij feestjes waarop de "menselijke machine" - de titel van zijn roman - zich bloot geeft en de komedie van het niets zich afspeelt.
Jep droomt er soms van om weer te gaan schrijven, gestimuleerd door de herinneringen aan een jeugdliefde. Maar zal het hem lukken? Zal hij de afkeer van zichzelf en van de anderen overwinnen in een oogverblindend mooie stad die tegelijkertijd iets verlammends heeft?

Beste film van 2013 volgens de Kring van Nederlandse Filmjournalisten.
Beste film van 2013 volgens de lezers van de Volkskrant.

Maandag 27 januari.
Aanvang van de film is 20.00 uur.

Gemeente Veendam werkt succes van winkelcentrum Autorama tegen

Door op maandag, 20 januari, 2014 - 15:40

Tekst J. Bun Holding B.V.

AUTORAMA - In de afgelopen jaren heeft Bun samen met de ondernemers veel geld en tijd geïnvesteerd in het winkelcentrum Autorama. Dit heeft geresulteerd in veel nieuwe klanten en een eigentijds aantrekkelijk centrum. Winkelcentrum Autorama heeft zich inmiddels geprofileerd als een belangrijke ontmoetingsplek en boodschapppencentrum voor de inwoners van Veendam en omstreken. Om de komende jaren aantrekkelijk te blijven en te kunnen voortbestaan is het voor een centrum noodzakelijk om continu te vernieuwen en in te spelen op de wensen van de klanten.

De vergroting van de discountsupermarkt is daar een goed voorbeeld van. Autorama speelt door de toevoeging van een volwaardige discountsupermarkt in op de vraag van de vaste klanten. Bun is voorts in gesprek met partijen die zich zouden willen vestigen in de leeggekomen ruimte van Henk.nl in het winkelcentrum en die een aanvulling vormt op de functie van een boodschappencentrum.

Het Autorama centrum draagt het kernwinkelgebied van Veendam een warm hart toe. Temeer daar het winkelcentrum Autorama een boodschappencentrum is en het stadshart van Veendam zich profileert als volwaardig hoofdwinkelcentrum waarbij de nadruk ligt op beleving en shoppen. Ook de gemeente heeft deze visie, de heer Bert Bos heeft ditzelfde reeds aangegeven in zijn pleidooi in het Dagblad van het Noorden. Autorama zal dus voornamelijk worden bezocht voor de dagelijkse boodschappen en het hoofdwinkelcentrum om te winkelen. Hierdoor zijn zij geen directe concurrent van elkaar.

Helaas heeft de gemeente Veendam tot op heden de keuze gemaakt om het succes van Autorama als boodschappencentrum in het bestemmingsplan aan banden te leggen. In februari wil het college van B&W een besluit nemen om een nieuw bestemmingsplan vast te stellen waarin het aantal supermarkten in het Autorama wordt beperkt tot slechts één, er geen uitbreiding mag plaatsvinden en dat er geen ruimten meer op de verdieping in gebruik genomen mogen worden. Hiermee wordt de mogelijkheid voor het winkelcentrum Autorama om mee te bewegen met de veranderende markt ingeperkt. Niet alleen de ontwikkeling van het boodschappencentrum wordt hiermee tegen gewerkt, het gaat ook in tegen de wensen van de klanten van Autorama. De bezoekersaantallen zijn de afgelopen jaren gestegen tot ruim 25.000 klanten die wekelijks Autorama bezoeken.

Autorama is uitgegroeid tot ‘het' boodschappencentrum van Veendam en omstreken met vele succesvolle formules en actieve ondernemers die luisteren naar de klant. Dat moet de doorslag geven bij de toekomstige branchering van het Autorama. Het weg bestemmen van thans nog toegestane winkels is volstrekt onbegrijpelijk en nadelig voor de consument. Daarom doet Autorama een beroep op de raad om niet in te stemmen met de aanpassing van het ontwerp bestemmingsplan.