Nieuws, 112, Regio

112 hulpdiensten niet bereikbaar
tijdens stroomstoring in Veendam
Levensbedreigende situaties



GSM_Mast_MG_0556B.jpg

Bereikbaarheid 112 hulpdiensten in Nederland
Levensbedreigende situaties door uitvallen GSM-masten

Woensdag 18 juli jl. viel in de gemeente Veendam de stroom uit voor 8 minuten. Volgens RTV-Noord zaten 14.000 huishoudens zonder stroom. Een vervelende situatie denkt menigeen, maar niet levensbedreigend.

Na diverse meldingen op de redactie en op Facebook blijkt na onderzoek dat er wel degelijk levensbedreigende situaties hadden kunnen ontstaan in een deel van Veendam omdat 112 hulpdiensten niet bereikbaar waren bij calamiteiten zoals hartfalen of een woningbrand.

Situatie bij stroomuitval:
Bij de meeste huishoudens valt de modem voor internet, TV en telefonie ook uit. Dit betekent dat de huishoudens geen 112 hulpdiensten kunnen bellen en geen internet en TV hebben.

In het verleden kon met een analoge telefoon de hulpdiensten worden gebeld (mits er geen gebruikt werd gemaakt van een draadloze huistelefoon), omdat de centrales van de telecom voorzien zijn van een no-break installaties en noodaggregaten die de stroomvoorziening overnamen voor de analoge telefoons.

Ook is het bekend, als een modem uitvalt door een stroomstoring, in meeste gevallen mensen wel hun een mobiele telefoon kunnen gebruiken. Dus geen levensbedreigende situatie.

Maar nu blijkt dat de GSM-toestellen binnen Veendam ook voor een deel waren uitgevallen volgens de meldingen die wij binnen hebben gekregen. Ook de redactie kon geen gebruik maken van hun GSM-tiplijn. De GSM-provider Vodafone waar wij gebruik van maken kon vertellen dat hun GSM-mast door de stroomstoring 20 minuten niet beschikbaar was.

Incident of maatschappelijk probleem:
Een GSM-mast kan uitvallen door een storing. Maar de belangrijkste vraag is: zijn de 112 hulpdiensten nog bereikbaar bij een stroomstoring. De redactie van parkstadveendam hebben de volgende vragen gesteld aan diverse GSM-providers maar ook aan de Veiligheidsregio Groningen (brandweer), de politie, Meldkamer Noord-Nederland en het van Ministerie Economische Zaken agentschap Telecom:

  • Is een GSM-mast altijd voorzien van een no-break installatie ?
  • Zo, ja. Hoe lang kan een no-break installatie een GSM-mast voorzien van stroom?
  • Kan u mij vertellen hoeveel GSM-masten zijn uitgevallen in de gemeente Veendam.
  • Bestaan er noodprocedures als alle communicatiemiddelen uitvallen zodat de 112 hulpdiensten altijd bereikbaar zijn.

No-break installatie:
KPN geeft aan dat 80% van de GSM-masten zijn voorzien noodvoorzieningen. Vodafone heeft 50% van hun GSM-masten voorzien van  noodvoorzieningen. T-mobiel heeft tot heden geen respons gegeven op onze vragen, die we een week geleden hebben gesteld.

Enexis liet ons het volgende weten: De oorzaak in Veendam was een kabel waardoor een transformator is uitgevallen en een stroomstoring duurt volgens de jaarcijfers van 2017 gemiddeld anderhalf uur.  

De providers van de GSM-masten geven aan dat bij optimale conditie een noodvoorziening een GSM-mast 2 uur kan voorzien van stroom. Volgens het Ministerie van Economische Zaken agentschap Telecom ligt dit tussen 1,5 uur en 2 uur.

Een zorgelijke situatie voor de bereikbaarheid voor de hulpdiensten als we afgaan op het agentschap Telecom en we weten dat niet alle GSM-masten zijn voorzien van noodvoorzieningen ofwel een no-break installatie.

Tijdlijn stroom uitval:

  • 20% van de GSM-masten van de KPN vallen uit en 50% van de Vodafone GSM-masten.
  • 1,5 uur na een stroomuitval zijn de overige GSM-masten uitgevallen met hier en daar een uitzondering van 2 uur.

Zo waren dinsdag 24 juli jl. 1200 gezinnen in Vledderveen, Musselkanaal en Sellingen om half 5 in de ochtend getroffen door een stroomstoring die drie uur duurde volgens RTV-Noord. Dit betekent dus dat mogelijk de hulpdiensten een uur tot 1,5 uur niet bereikbaar zijn geweest, dus een levensbedreigende situatie.

Aantal uitgevallen GSM-masten:
Alle aangeschreven partijen hebben deze vraag niet beantwoord. Klantenservice Vodafone vertelde ons telefonisch dat de GSM-mast waar onze tiplijn mee is verbonden, 20 minuten buiten bedrijf is geweest. Deze mast bevindt zich aan de Jacob Bruggemalaan ter hoogte van de voormalige brandweerkazerne. Alleen werd deze vraag niet door de afdeling press van Vodafone per e-mail beantwoord. Voor de redactie een zorgelijke situatie. Omdat deze vragen niet zijn beantwoord krijgen we dus geen inzicht in de realiteit. Of zijn zijn er meer GSM-masten uitgevallen, wat niet openbaar mag worden gemaakt?

Noodprocedures:
De GSM-providers kwamen niet met een noodprocedure, zodat de GSM-masten weer snel bereikbaar zijn bij een stroomuitval. Veiligheidsregio Groningen heeft een incidentbestrijdingsplan “Grootschalige Uitval Stroomvoorziening”, samen met Veiligheidsregio Drenthe en Friesland die is verdeelt in de volgende scenario’s:

  • Stroomuitval gedurende maximaal 2 uren
  • Stroomuitval gedurende 2 tot maximaal 8 uren
  • Stroomuitval gedurende 8 uren en langer

In dit incidentbestrijdingsplan staan protocollen betreffende communicatie maar werken deze ook bij calamiteiten bij hartfalen en brand meldingen

De Meldkamer Noord-Nederland laat ons het volgende weten: Als het gaat om stroom is de energieleverancier en niet de politie verantwoordelijk. Gebeurt een en ander dan zal de politie in dat geval bekijken welke maatregelen genomen moeten worden en waar prioriteiten liggen. Bij de Meldkamer Noord-Nederland is het goed geregeld als de stroom uitvalt. Dan wordt overgeschakeld op een noodaggregaat en de telefonie wordt overgenomen door een andere eenheid. Dat is tot nu toe zonder problemen verlopen. 
Het antwoord op de tweede vraag is als volgt: de politie is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de GSM-masten. Dat is de verantwoordelijkheid voor de providers. Zij moeten zorgen dat er noodstroomvoorzieningen voor de masten zijn.

Nieuwe ontwikkelingen mobiele telefoon:
De nieuwe ontwikkelingen zijn prachtig wat je allemaal met een mobiele telefoon kan doen. Mensen kunnen tegenwoordig niet meer zonder en worden we afhankelijk van de mobiele telefoon. Huishouden doen hun analogie telefoonaansluiting weg en ruilen dit in voor een modem waarmee je kan bellen, internetten en TV kijken. Anderen kiezen er zelfs voor om de vaste telefoon weg te doen, omdat ze toch altijd gebruik maken van de mobiele telefoon. Er zijn zelfs situaties dat mensen geen pc of laptop hebben, want de mobiele kan dat allemaal.

Levensbedreigende gevaarlijk.
Het is duidelijk, een GSM-toestel is geen betrouwbare middel om bij stroomstoringen de 112 hulpdiensten te bellen. De meest betrouwbare middel is de analoge telefoon, want die heeft betrouwbare systemen die bij stroomstoringen de analoge telefoon in bedrijf houden. Alleen zien we door het gebruik van de mobiele telefoon dat de analoge telefoon geen toekomst meer heeft.

In Nederland zijn we actief bezig om er zorg voor te dragen dat in alle gebieden een GSM-toestel bereik heeft met de 112 hulpdiensten, ook in de zogenaamde witte vlekken. De regering heeft hier onlangs nog vragen over gesteld en maatregelen geëist.

Sportclubs, winkels enz. zijn actief bezig om te zorgen dat, als er iemand hartfalen krijgt er een AED beschikbaar is. In diverse plaatsen is zelfs een AED-BurgerHartHulp en in onze provincie kennen we Groningen HartVeilig. En wie kent niet de kreet: Direct reanimeren is van levensbelang, want elke seconde telt. Kun jij reanimeren?

112 hulpdiensten bereiken tijdens stroomstoring
Wij van de redactie weten het antwoord niet bij een noodsituatie. Door bezuinigingen is het politiebureau in Veendam niet 24 uur bezet.  De brandweerkazerne wordt ook niet 24 uur bemand als ieder seconde telt. Niet iedereen heeft de beschikking over een auto. Hoe lossen we deze maatschappelijk probleem op in Nederland en wat moet een burger doen om de 112 hulpdiensten te bereiken tijdens een stroomstoring.

Misschien wordt het tijd dat alle partijen met elkaar om de tafel gaan om tot een goede oplossing te komen.

Regio

Legaal crashen in de rij-simulator op het Noorderpoort



Rijsimulator.jpg

Tijdens de pilot 'SMART in de auto' crashten jongeren tussen de 16-24 jaar massaal met hun telefoon in de hand. De pilot had als doel jongeren zelf de gevaren van smartphonegebruik tijdens het autorijden te laten ervaren. Het Noorderpoort Automotive & Logistiek, Verkeerswijzer Groningen, het Lectoraat user centered design van de Hanzehogeschool, Verslavingszorg Noord Nederland en Buro rij- en verkeersveiligheid organiseerden deze pilot.

In de rij-simulator reden de leerlingen van klas 1 en 2 legaal append de snelweg op. Dat ze zich - vooraf - niet echt bewust waren van de gevaren werd wel duidelijk tijdens het ritje in de rij-simulator. Ze reden al slingerend en met wisselende snelheid over de weg. Een crash was uiteindelijk niet te voorkomen. Die crash maakte indruk. Sommige leerlingen schreeuwden het uit, anderen vergaten te remmen om vervolgens dwars door hun voorganger heen te rijden. Deze ervaringen maakten veel indruk op de jongeren!

Niet meer appen
De scholieren bespraken na afloop hun ervaringen met een interventiespecialist van Verslavingszorg Noord-Nederland. Uit dit gesprek kwam naar voren dat bijna iedereen de telefoon gebruikt voor zowel navigatie als spotify. Zonder navigatie komen ze nergens, hun eigen play list is veelal onmisbaar en whatsappen met vrienden gaat tijdens het rijden gewoon door. Na de indrukwekkende ervaring in de rij-simulator geeft het merendeel van de jongeren aan de intentie te hebben het WhatsAppen tijdens het autorijden niet meer te gaan doen.

Voor meer verkeersveiligheid
Door de indrukwekkende ervaringen van de deelnemers is het Noorderpoort Automotive & Logistiek ervan overtuigd dat een ritje in de rij-simulator een waardevolle bijdrage levert aan meer bewustwording onder jongeren. Ze denken erover om de rij-simulator of 'SMART in de auto' volgend jaar als vast onderdeel op te nemen in het lesprogramma. Als leerlingen aangeven te stoppen met whatsappen tijdens het autorijden, dan maken we al winst.

Op de website: www.verkeerswijzergroningen.nl  vindt u meer informatie over 'SMART in de auto' en hoe u dit ook bij u op de opleiding kunt organiseren.

Regio

Daling voertuigdiefstal zet onverminderd door in 2018



RDW_logo.png

Over de eerste 6 maanden van 2018 is het aantal gestolen personenauto’s opnieuw fors gedaald met ruim 14%. Het eerste halfjaar werden er 3643 gestolen tegen 4254 in dezelfde periode van 2017. Ook het aantal diefstallen van andere voertuigen daalt. Alleen brom- en snorfietsen worden iets meer gestolen (+1,8%).

Hybride voertuigen populair
Opvallend is wel dat er 160 hybride voertuigen zijn gestolen, een stijging van 77% ten opzichte van 2017. Vooral de Toyota-modellen RAV-4, C-HR en Auris zijn favoriet.

De Volkswagenmodellen Polo en Golf en de BMW 3er-Reihe hebben het grootste diefstalrisico. Opvallende nieuwkomers zijn genoemde Toyota RAV-4 en de Fiat 500.

Connectiviteit
Het aantal personenauto's dat werd teruggevonden is gestegen van 34,9 naar 37,3%. De kans dat een auto wordt teruggevonden is het grootst op de eerste dag: 35%; na een maand is die kans gedaald naar slechts 14%. Intensieve samenwerking bij de opsporing, blijvende aandacht voor preventie en de steeds toenemende connectiviteit van moderne voertuigen zijn volgens Titus Visser, directeur van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit, de hoofdoorzaken dat criminelen voertuigdiefstal de rug toekeren.

Nieuws, Regio

In de provincie blijft het 's avonds donker waar dat kan



provincie_groningen.png

In de provincie Groningen blijft het 's avonds en 's nachts donker waar dat voor de verkeersveiligheid mogelijk is. Dat is het uitgangspunt voor het beleid van de provincie Groningen voor de openbare verlichting langs provinciale wegen. De provincie wil het gebruik van openbare verlichting waar mogelijk beperken om energie te besparen, om lichtvervuiling tegen te gaan en om verstoring voor dieren te beperken. Om dit te bereiken worden overbodige lantaarnpalen verwijderd en vervangen door andere technieken, zoals reflecterende lijnen op het asfalt. Voor dieren wordt gevarieerd in het gebruik van verschillende kleuren verlichting.

Op dit moment beheert de provincie Groningen ruim 3500 lantaarnpalen. Daar komen de komende jaren nog ongeveer 500 exemplaren bij door overname van gemeentelijke verlichting. Sinds 2010 zijn al meer dan 400 lantaarnpalen verwijderd. Door lantaarnpalen te verwijderen, door over te stappen op LED-verlichting en door verlichting te dimmen is in de afgelopen tijd het energieverbruik van de provinciale verlichting al met de helft teruggebracht.

Alternatieven voor verlichting
De komende jaren gaat de provincie door met dit beleid. Uitgangspunt is dat alleen verlichting geplaatst wordt op plaatsen waar dit voor de verkeersveiligheid noodzakelijk is. Waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van reflecterend asfalt of reflecterende belijning. Dit gebeurt bijvoorbeeld al op het fietspad tussen Hoogezand en Groningen. Bij onderhoud of aanpassingen aan wegen kijkt de provincie of lantaarnpalen verwijderd of vervangen kunnen worden. In natuurgebieden of donkertegebieden, zoals Dark Sky Park Lauwersmeer en Werelderfgoed Waddenzee wordt de lichtuitstoot in de komende jaren nog verder teruggebracht. Om verstoring van dieren tegen te gaan, wordt minder of een andere kleur verlichting gebruikt. Nieuwe lantaarnpalen die in de provincie geplaatst worden moeten in de toekomst zo veel mogelijk hergebruikt kunnen worden.

Slim en groen
De besparing op openbare verlichting langs provinciale wegen draagt bij aan de ambitie van de provincie Groningen om vanaf 2035 energieneutraal te zijn. De provincie zoekt voortdurend naar innovatieve en duurzame mogelijkheden om de mobiliteit, infrastructuur en het onderhoud ervan groener en slimmer te maken. Het verlichtingsbeleid is slim door de verbetering van de verkeersveiligheid en het gebruik van innovatieve technieken. Het beleid is groen door de bijdrage aan de bescherming van de natuur en door de bijdrage aan de circulaire economie

Sport, Regio

Lerarengraad Kyokushin karate voor Mark Dol



Sandokai_Examen_MarkDol.jpg
Senpai Melissa Geukens, Sensei Mark Dol (leraar) en Senpai Jan Ridder.

Afgelopen weekend heeft Mark Dol, trainend bij Karateschool Sandokai Muntendam, zijn derde dangraad (zwarte band met drie gouden strepen) in het Kyokushin Karate behaald. Het zwarte band examen werd afgenomen op het jaarlijkse zomerkamp onder toeziend oog van de examencommissie van de Nederlandse Karate Associatie (NKA). De NKA neemt de examens af binnen Nederland voor de International Federation of Karate (IFK).

De derde dangraad is de laatste graad binnen het Kyokushin Karate waar examen voor moet worden gedaan. Met de deze graad mag Mark Dol zich vanaf heden internationaal leraar Kyokushin Karate noemen, hiermee komt de titel Sensei.

Het zwarte band examen bestond uit een drie uur durend technisch examen en een twee uur durend fysiek examen. Tijdens het technisch examen zijn onderdelen als Kihon (basistechnieken) en Kata (schijngevechten in een vaste loopvorm) getoetst. Het tweede gedeelte van het examen bestond uit een zwaar fysiek examen met onderdelen zoals sparren en stamina (diverse oefeningen op stootkussens). Daarnaast werd er tijdens het gehele zomerkamp gelet op doorzettingsvermogen, wilskracht, discipline en respect.

De leraar van Karateschool Sandokai (Sensei Mark Dol) over het examen: “Het behalen van de derde dangraad in het Kyokushin karate is een uitzonderlijke prestatie. Ondanks dat het een zwaar examen was, zowel mentaal, fysiek als emotioneel, is het voor mij een droom die uitkomt. Tevens biedt het hebben van een derde dangraad houder meer mogelijkheden voor Karateschool Sandokai op zowel nationaal als internationaal gebied.”.

Nieuws, Regio

Snelheidscontroles bij werkzaamheden aan N366



20110520_Controlle_MG_8130.JPG

De politie voert de komende periode extra controles uit bij werkzaamheden langs de provinciale weg N366. De kruising van de N366 met de N391 bij Ter Apel wordt ongelijkvloers gemaakt. Tot begin augustus geldt daar een verlaagde maximumsnelheid. Daarom vraagt een promotieteam van de provincie Groningen aandacht voor snelheid bij wegwerkzaamheden en voert de politie controles uit.

De provinciale weg N366 tussen Veendam en Ter Apel wordt omgebouwd tot een volwaardige autoweg, waar 100 km/uur gereden mag worden. Hiervoor worden verschillende werkzaamheden uitgevoerd, waaronder bij de kruising tussen de N366 en N391. De nieuwe ongelijkvloerse kruising gaat eind juli open, maar tot begin augustus geldt er nog een snelheidsbeperking. Dan wordt er nog in de bermen gewerkt. Voor de veiligheid van de wegwerkers is het belangrijk dat automobilisten zich aan de maximumsnelheid houden.

Extra controles
De provincie stimuleert weggebruikers op verschillende manieren om zich aan de snelheid te houden. Dit gebeurt door digitale borden langs de weg die weggebruikers confronteren met hun rijsnelheid, door extra controles van de politie en door een voorlichtingsteam in het centrum van Ter Apel.  Het voorlichtingsteam geeft informatie over het belang je aan de maximumsnelheid te houden, vooral tijdens wegwerkzaamheden. Het winkelend publiek in Ter Apel krijgt een pakje kauwgom mee met daarop deze boodschap. 

N366 Veilig
De acties op de N366 worden uitgevoerd in het kader van het project N366 Veilig. Daarin werken de provincie Groningen, de gemeenten Pekela, Stadskanaal, Veendam en Westerwolde, Politie Noord-Nederland en Openbaar Ministerie samen om de verkeersveiligheid en de doorstroming op de weg te verbeteren.

Sport, Regio

Vijf locaties Regionale Voetbal School
ondertekenen overeenkomst



Regionale Voetbal School 1.jpg

Vertegenwoordigers van de vijf locaties van de Regionale Voetbal School (RVBS) van FC Groningen ondertekende dinsdagavond in het Hitachi Stadion een overkomst voor de samenwerking in het komende seizoen. Voor Wildervank was bestuurslid Michiel Luttje en lid jeugdzaken Bob Lukens aanwezig om de contracten te tekenen.

Drie jaar geleden werd de RVBS van FC Groningen opgestart op vijf locaties in Assen, Bedum, Roden, Wildervank en Hoogeveen. Na een evaluatie werd besloten de onderlinge afspraken vast te leggen in een overeenkomst en daarmee de samenwerking te verlengen.

Het past bij de filosofie van FC Groningen om jonge kinderen in hun eigen omgeving te laten voetballen. Spelers in de leeftijd tussen 8 en 11 jaar, blijven op die manier lid van hun eigen amateurvereniging, spelen en trainen daar ook en krijgen op zondagochtend in hun eigen regio een extra training aangeboden door FC Groningen. De afgelopen drie seizoenen is de onder-12 van FC Groningen telkens voor de volle honderd procent voortgekomen uit de diverse locaties van de RVBS.

Regionale Voetbal School  2.jpg

FC Groningen vraagt aan de samenwerkingsclubs de beschikking over trainingsvelden, kleedkamers en bezetting in de kantine tijdens de activiteiten op de zondag. Daar staat ook wat tegenover. In het vierde seizoen van de samenwerking zal daarin een volgende stap worden gezet. Zo zullen bij elk van de vijf partnerverenigingen themabijeenkomsten of workshops voor kader en bestuursleden worden gehouden.

Op elke locatie kunnen hierbij ook de verenigingen uit de regio worden uitgenodigd. Het afgelopen seizoen is daar al een start mee gemaakt, wat tot veel enthousiasme bij de clubs heeft geleid. Zo zijn er demotrainingen bij VV Roden en LTC gegeven, en een workshop bij SV Bedum over voetbaltactiek bij jonge kinderen. De insteek is nog meer kwaliteit te bieden en nog meer mensen te betrekken. Verder is er nog een mogelijkheid voor nieuwsgierige en ambitieuze jeugdtrainers om mee te kijken met de werkwijze van FC Groningen, in de vorm van een korte stage van vier zondagen. 

Op elke RVBS locatie is een hoofdtrainer het eerste aanspreekpunt voor spelers, ouders en clubs. Dit jaar hebben de hoofdtrainers ook allemaal een rol als assistent trainer bij één van de opleidingsteams, om te zorgen voor nog meer kruisbestuiving tussen de trainers van de RVBS en opleiding. 

Regionale Voetbal School  3.jpg

Samenstelling kader seizoen 2018/2019:

  • Technisch Coördinator RVBS: Byron Bakker
  • Trainer RVBS locatie Assen: Tristan Kalsbeek
  • Trainer RVBS locatie Bedum: Benjamin Sietsma
  • Trainer RVBS locatie Roden: Peter de Boer
  • Trainer RVBS locatie Wildervank: Arno Nijenbanning
  • Trainer RVBS locatie Hoogeveen: Melchior Schoenmakers
Regio

We gaan Zomerbroezz’n! met Qbuzz



Zomerbroezz_nbus.jpg

Samen voor € 10 een dag op pad met de bussen van Groningen en Drenthe.

OV-bureau Groningen Drenthe en Qbuzz herhalen voor de 5e keer de succesvolle campagne Zomerbroezz’n. In de maanden juli en augustus kunnen bezoekers en inwoners van de provincies voordelig reizen met de Dal-Dagkaart. Voor € 10 kan met twee personen de hele dag gereisd worden in de bussen van Groningen en Drenthe. Daarnaast mogen per volwassene drie kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis meereizen. Kinderen van 0 t/m 3 jaar reizen altijd gratis mee.

Zowel het stads- als het streekvervoer doen mee, dus ook de Qliners en Q-links. En ook is de actie geldig in de 304 en 314 tussen Groningen en Drachten. De Dal-Dagkaart is te koop bij de chauffeur en bij diverse voorverkoopadressen.

Meer informatie en een overzicht van de verkooppunten staat op www.zomerbroezzn.nl.

Nieuws, Regio

Veendammer bevallen van éérste baby
in nieuw Ommelander Ziekenhuis



Eerste baby geboren in nieuw Ommelander Ziekenhuis. Op de foto het kersverse gezin.jpg

Baby Imaan Abachrim is de eerste baby die is geboren in het nieuwe Ommelander Ziekenhuis Groningen in Scheemda. Om dit te vieren kregen zij en trotse ouders mevrouw Molema en de heer Abachrim uit Veendam een speciale knuffel en romper.

Het Ommelander Ziekenhuis verhuisde op zaterdag 30 juni. Imaan kondigde zich al die dag aan. Het meisje kwam onder leiding van Rianda Hulzebos, verloskundige in opleiding, en Sannemarije Ridder van Neeltje Verloskundigenpraktijk ter wereld. Ze is om 15.58 uur geboren en weegt 2666 gram. Moeder en baby maken het goed en konden vanaf de verloskamer weer naar huis.

Kraam-/couveusesuites
Als er een medische reden is om langer in het ziekenhuis te blijven, kunnen moeder en kind verblijven in een kraam-/couveusesuite. Het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda heeft acht van dit soort kamers. Hier kan de moeder met haar gezin verblijven en bezoek ontvangen, totdat zij en haar pasgeboren kindje weer naar huis mogen. De kraam-/couveusesuites zijn onder andere voorzien van een zithoek en gelegenheid voor partner of een ander familielid om te blijven slapen.

Het gezin staat centraal
Bij het Ommelander Ziekenhuis staat het gezin centraal: datgene waar het gezin het meest behoefte aan heeft is waar het team van zorgverleners op inspeelt. Moeder en kind worden na de bevalling niet gescheiden, ook niet als er extra zorg nodig is voor moeder en/of kind. Voor de binding tussen ouder(s) en kind is dit veel beter.

Regio

Maandelijks LHBTI-zondagmiddagcafé in Winschoten!



Regenboogvlag.png

Vanaf 8 juli 2018 is er iedere tweede zondagmiddag van de maand vanaf 15.00 uur een zondagmiddagcafé voor homo’s, lesbiennes, biseksuelen, transgender en intersekse personen in de Loungebar van Hotel-Restaurant Victoria, Marktplein 6 in Winschoten.

Deze locatie is centraal gelegen, met parkeergelegenheid nabij, goed bereikbaar per openbaar vervoer, heeft een terras, een goede ruimte binnen en je kunt er desgewenst ook lekker eten. Het is een nieuwe, uitgelezen mogelijkheid voor LHBTI-ers van alle leeftijden en woonachtig in heel Noord-Nederland om elkaar in een ontspannen sfeer te ontmoeten. Op eigen kosten.

De zondagmiddagcafé-data in 2018 zijn: 8 juli, 12 augustus, 9 september, 14 oktober, 11 november en 9 december.

Meer informatie? 
Bel met Freek Pol tel 06 44504115, mail naar roze50plusoldambt@xs4all.nl of kijk op www.roze50plusoldambt.nl

Pagina's

Abonneren op RSS - Regio