Nieuws

Wethouder Schmaal Oefent Met De Kantelsimulator




KANTELSIMULATOR - Freek Janssen uit Laren en Aart de Heer uit Nieuwegein trekken met een ongeval-kantelsimulator van Veilig Verkeer Nederland het hele land door. Afgelopen maandag stonden ze op de Vakantiemarkt in Veendam. De simulator was aanwezig als onderdeel van het het project N366 Veilig, waarin de provincie, de politie alsmede de gemeenten Veendam, Pekela, Stadskanaal en Vlagtwedde deelname hebben om de verkeersveiligheid  te verbeteren. Er waren redelijk wat mensen die wilden ervaren hoe het is om ondersteboven in een auto op de kop te hangen en om te weten hoe, met de aanwijzingen van de instructeurs, moet worden gehandeld om de auto te verlaten.

Freek Janssen legt uit: "waar het om gaat is dat je weet hoe uit de gordel te komen wanneer je met de auto op de kop komt te liggen. Eigenlijk wil je maar een ding, je wilt eruit, dus het eerste dat je wilt doen is op de sluiting van de autogordel te drukken. Wat al moeilijk gaat, want je bent gedesoriënteerd. De neiging is er om aan de verkeerde kant naar de sluiting te zoeken.

Als de sluiting wordt ingedrukt val je met je hoofd naar beneden tegen het plafond aan. De afstand tot het plafond is dan niet zo veel, maar val je met je gewicht naar beneden valt kan dat slecht voor je nek zijn. De procedure is om te proberen je voeten tegen het dashboard, of nog beter, tegen het plafond van het dak onder je te zetten. En ook met je handen tegen het plafond te drukken, zodat je op handen en voeten je terug kunt drukken op de stoel. En dan de sluiting van de gordel pas open maken. Dan blijf je op twee voeten en op een hand staan.

In het geval je de voeten niet meer voorbij het dashboard kunt krijgen, bijvoorbeeld omdat het naar binnen gedrukt kan zijn, klem dan je knieën aan de onderkant van het stuur om ook niet naar beneden te vallen. De sluiting indrukken wordt dan wel lastiger. Vooral als je wat kleiner bent kan het ook lastiger zijn om je voeten tegen het plafond te drukken.

Er is paniek in de auto wanneer deze over de kop is gegaan. En omdat je ondersteboven hangt ben je ook gedesoriënteerd zodat bij de deur de sluiting van de gordel wordt gezocht. Daarom is het zaak om de diagonaalgordel te volgen zodat je bij de sluiting uit komt. Als de sluiting los is, is het zaak om je langzaam naar binnen op je zij te draaien. En dan niet naar de deuren die dicht zijn maar naar de binnenkant van de auto omdat daar ruimte is".

Het team van de kantelsimulator hoopt maar een ding, dat het niet nodig zal zijn, maar als het wel gebeurd hopen zij dat niet meteen op de sluiting wordt gedrukt.

De auto van de kantelsimulator is van een bepaald merk, maar voor Freek en Aart is het type niet zo van belang. Aart vult aan: "Wel maakt het uit of het een kleine of een grote wagen is. Wanneer er bij een kleine wagen meer mensen achterin zitten is het wel heftiger om er dan uit te komen, omdat er daar weinig ruimte is. De mensen voorin kunnen er dan beter ook eerst uit zijn.

Ook de zitjes van kinderen spelen een grote rol uiteraard. Een zitverhoger moet met gordel en al los worden gemaakt. Achterin is het wel vaak gemakkelijk om je vast te klemmen vanwege de voorstoelen. Het gaat ook juist om het klemmen zodat je niet naar beneden kunt vallen en je de spanning van de gordel kunt halen. Uiteraard is ook de omvang en de lengte van een persoon nog van invloed.

Hier is er nog de luxe dat het onder gecontroleerde omstandigheden is, maar bij een ongeval is het van groot belang te weten hoe je moet handelen".

Ook wethouder Henk Jan Schmaal had plaatsgenomen in de simulator. Hij vertelde dat het prima gegaan is. Het was even wennen in het begin, omdat er ook heel veel druk op het hoofd komt. Schmaal heeft de instructies goed opgevolgd. Je moet je handen tegen het dak zetten zodat je niet verder doorzakt en natuurlijk niet meteen je gordel loshalen.

Henk Jan vertelde dat het wel handig is om het een keer mee te maken, dan weet je ook waar je je voeten neer moet zetten. "Zodat je het zo goed mogelijk in controle hebt om de gordel los te kunnen maken". Hij vond het heel leerzaam om hier een keer in te zitten. Een mooie kans.

Ook hij gaf aan gedesoriënteerd te zijn geweest. Henk Jan: "Je weet niet precies wat er gebeurd, je weet alleen dat je uit de auto moet komen. Maar hier zijn er de mensen voor bij. Als je ook eenmaal weet hoe je het moet doen dan is het best leuk om het te oefenen. Je zet je handen tegen het plafond, om tegendruk te geven. Dan een been tegen het plafond beneden je, zodat je je als het ware terug duwt in de stoel zodat de gordel onder spanning komt te staan. Dan het tweede been erbij en dan kun je eigenlijk zo loslaten". Hij vond het met de juiste instructies goed te doen.

Henk Jan Schmaal had ook zijn normale ‘dienstkleding' aan, dus met colbert. Er was hem wel aangeraden om gemakkelijke kleding aan te doen. Maar hij was van de gedachte uitgegaan dat hij dat anders ook niet heeft en wilde het in de gebruikelijke kleding doen.

Het is een drukke tijd voor het team met de kantelsimulator, vooral nu de vakantieperiodes voor hun weer achter de rug is. Ze staan niet alleen op markten, maar komen ook bij grote bedrijven waar er veiligheidstaken zijn voor het personeel. Als voorbeeld werd de Shell genoemd.

Behalve de kantelsimulator hebben ze ook een zogenaamde BOB simulator. Het is computergestuurd en de reacties met drank op kunnen worden gemeten en situaties nagebootst.


Interview met Wethouder Henk Jan Schmaal.
Interview 1 met medewerker kantelsimulator.
Interview 2 met medewerker kantelsimulator.