Nieuws

Spoedreparatie N33 Veendam - Bareveld in beide richtingen



N33 - Rijkswaterstaat voert van vrijdag 19 maart van 20.00 uur t/m zaterdag 20 maart 20.00 uur asfaltreparaties uit op de N33 tussen Veendam en Bareveld in beide richtingen. Deze reparatie is hier nodig om ontstane vorstschade te herstellen. Het gaat hier om tijdelijke maatregelen. Definitief herstel van dit gedeelte van de N33 vindt plaats wanneer de weersomstandigheden gunstiger zijn. Als gevolg van de werkzaamheden is dit gedeelte van de N33 op genoemde tijden afgesloten voor het verkeer. Het verkeer wordt omgeleid. De omleidingsroutes zijn als volgt:

  • Verkeer uit zuidelijke richting wordt voor de rotonde Gieten omgeleid via de N34 - N378 - N366 waar men vervolgens de N33 kan vervolgen.
  • Verkeer uit noordelijke richting wordt omgeleid via de oprit Veendam via de N366 - N378 - N34 richting rotonde Gieten.

Gele borden geven de omleidingsroutes aan. Afhankelijk van de weersomstandigheden kunnen de werkzaamheden korter of langer duren. Het verkeer moet rekening houden met een iets langere reistijd.

Maatregelen vorstschade
Rijkswaterstaat houdt tijdens de vorstperiode de kwaliteit van het wegdek extra scherp in de gaten. Dit gebeurt onder andere door de weginspecteurs die dagelijks over de snelweg rijden. Bij het signaleren van onregelmatigheden worden direct maatregelen genomen. Voor de veiligheid van de weggebruikers worden dan waarschuwingsborden geplaatst en snelheidsbeperkingen ingesteld en waar nodig een rijstrook afgekruist. Zodra de verkeerssituatie het toelaat wordt het wegdek gerepareerd. Rijkswaterstaat probeert de hinder voor de weggebruiker tot een minimum te beperken. Weggebruikers worden via de media, de landelijke informatielijn 0800-8002 en internet op de hoogte gehouden van de hinder die ontstaat door reparaties van de schade.
Het asfalt op de rijkswegen ondervindt elk jaar zogeheten winterschade. Door de vorst raken er meer steentjes los van het wegdek dan normaal. In het algemeen zijn deklagen met een open structuur, zoals het geluidsreducerende ZOAB, iets gevoeliger voor vorstschade dan dichte deklagen. ZOAB heeft kleine gaatjes die het geluid van banden dempen en regenwater opnemen. Hierdoor heb je beter zicht bij slecht weer en hebben omwonenden minder geluidshinder. Vanwege deze voordelen is 90% van de snelwegen voorzien van dit type asfalt.


Reactie Plaatsen Of Bekijken....