
Door Peter Panneman
Bert Wierenga heeft woensdag tijdens een drukbezochte afscheidsreceptie in Van Heijningen Bosch in Veendam afscheid genomen van de Veendammer politiek. Vele aanwezigen stonden in de rij om hem de hand te schudden, vaak vergezeld van warme woorden en kleine attenties.

Wierenga (VVD) maakte begin dit jaar bekend niet opnieuw beschikbaar te zijn voor een volgende collegeperiode. Na zestien jaar wethouderschap in Veendam richt hij zich nu op een nieuwe toekomst buiten de lokale politiek.

Tijdens de bijeenkomst passeerden diverse anekdotes. Burgemeester Annelies Pleyte vertelde dat Wierenga binnen het gemeentehuis bekendstond als “de wethouder op de fiets”. Dat zijn fiets niet meer van het jongste type was, bleek toen de Handhaving ooit dacht dat het rijwiel bij het gemeentehuis als oud ijzer kon worden afgevoerd. Wierenga kon er zichtbaar om lachen.

“Ik heb mij in de achterliggende jaren met overtuiging ingezet om een bijdrage te leveren aan het heden en de toekomst van deze geweldige gemeente Veendam”, aldus Wierenga, die de deur van het gemeentehuis aan het Raadhuisplein nu definitief achter zich heeft gesloten.