Overslaan en naar de inhoud gaan

Veendam neemt afscheid van twee wethouders en stelt nieuw college aan

Door Hoofdredactie op maandag, 22 juni, 2026 - 22:35


Foto's Bert Woltjes Fotografie

Gemeentemedaille voor vertrekkende wethouders

De gemeenteraad van Veendam heeft maandagavond 22 juni vier nieuwe wethouders benoemd. De coalitie van GemeenteBelangen, VVD en CDA draagt Henk Jan Schmaal en Robert de Jonge (beiden GemeenteBelangen), Frans Kooistra (VVD) en Ingrid Drent‑Sinot (CDA) voor. Na de benoeming legden zij de eed af en is het nieuwe college van burgemeester en wethouders officieel van start gegaan.

Met de installatie van het nieuwe college eindigde de bestuursperiode van de vertrekkende wethouders Ans Grimbergen (PvdA) en Bert Wierenga (VVD). Beiden ontvingen de gemeentemedaille van Veendam voor hun langdurige en betekenisvolle inzet. Burgemeester Annelies Pleyte prees hun jarenlange betrokkenheid en de blijvende waarde van hun werk voor de gemeente.

Door de benoeming van drie raadsleden tot wethouder ontstonden er vacatures in de gemeenteraad. In dezelfde vergadering zijn daarom drie nieuwe raadsleden geïnstalleerd: Nick van Woerkom en Dennis Pots namens GemeenteBelangen en Bart Kruizenga namens het CDA. Daarmee is ook de gemeenteraad weer op volle sterkte.

De gemeentemedaille voor Ans Grimbergen en Bert Wierenga werd uitgereikt vanwege hun langdurige bijdrage aan de Veendammer gemeenschap. Grimbergen was sinds 2006 actief in de lokale politiek en acht jaar wethouder in het sociaal domein, waar zij onder meer de ontwikkeling van deBasis Veendam en het Jeugd Expertise Punt aanstuurde. Wierenga was zestien jaar wethouder en speelde een belangrijke rol in de verduurzaming van de gemeente, onder meer door de vroege overstap naar LED‑verlichting en de ontwikkeling van de Warmtevisie en het Warmteprogramma.