Nieuws

Gevaarlijke verkeerssituatie in Wildervank



271265057_4789751371140585_1013549084182215783_n.jpg

Door Peter Panneman

Er is sinds kort een zeer gevaarlijke verkeerssituatie ontstaan nabij de Lollybrug (Poststraatbrug) in Wildervank, althans tot die conclusie komt Henk Robben uit Wildervank die zijn bezorgdheid hierover uitspreekt in een brief die binnenkort bij college van B & W van Veendam zal worden bezorgd.

Tot mijn grote verbazing heb ik deze zeer onveilige verkeerssituatie bekeken. Ter plaatse zijn obstakels aangebracht. Door het aanbrengen van de zogenaamde obstakels, verkeerseilanden is, er een zeer gevaarlijke verkeerssituatie voor de weggebruikers ontstaan. Door deze reconstructie moeten de weggebruikers een slalom maken waardoor het verkeer ernstig in gevaar wordt gebracht.

Gefrustreerde weggebruikers voelen zich opgejaagd, en gaan hierdoor hun snelheid verhogen om voorrang te nemen van de weggebruikers komende uit tegengestelde richting. Geplaatste bebording F05, en F06 van het (Reglement Verkeersregels en Verkeertekens) worden met regelmaat genegeerd. (borden F5 en F6 RVV). Weggebruikers krijgen een schrikeffect wanneer zij plotseling met verhoogde snelheid voor de obstakels komen te staan. De gemiddelde snelheid ligt op genoemde weg (Poststraat) vaak in het avond -en nachtelijke uren veel te hoog.

Dit fenomeen is bij de Gemeente Veendam en de plaatselijke politie bekend.

Door sterke onderbezetting bi de Regionale politie Eenheid Noord Nederland, wordt er niet of nauwelijks gehandhaafd, omdat onderdeel verkeer geen prioriteit heeft. Behalve door verkeersspecialisten werkzaam bij Team Verkeer Noord Nederland (Groningen Friesland en Drenthe) heeft verkeer de hoogste prioriteit.

Genoemde verkeerssituatie is wat de openbare verlichting en de voorsignalering betreft totaal onvoldoende. In de avonduren en nachtelijke uren, zoals bij mist, sneeuwval en regenachtig weer, zijn aanrijdingen onvermijdelijk dit met alle gevolgen van dien.

Het aanbrengen van bebording met voorsignaleringen door middel van een I-SAFE TS2 combineert een snelheidsweergave waarin ook teksten worden weergegeven, het aanbrengen van genoemde bebording is van groot belang, aldus Robben in de brief.