Nieuws

Moederbedrijf EasyToys krijgt plek in CrossBorder Top 30



edc_retail_pand_buiten.jpg

EDC Retail bij succesvolste e-commercebedrijven over de grens

Het moederbedrijf van de erotische webshop EasyToys, EDC Retail, behoort tot de meest succesvolle bedrijven over de grens. De onderneming is vanmiddag als 21e geëindigd in de CrossBorder Top 30. Dat is een ranglijst van de dertig Nederlandse e-commercebedrijven die in 2019 in het buitenland de grootste omzetgroei hebben gerealiseerd. 
 
Voorwaarde om in de Top 30 te belanden is dat bedrijven niet louter op het buitenland gericht zijn. Verder moeten ze primair aan consumenten leveren en het jaar ervoor (in 2018) minimaal 100.000 euro omzet over de grens hebben gedraaid. De ranglijst wordt jaarlijks opgesteld door het e-commerce magazine Twinkle en het Duitse online marketingbureau Dexport.
 
Stormachtig
EDC Retail maakt een stormachtige ontwikkeling door. In 2019 draaide het bedrijf een omzet van ruim 33 miljoen euro, een groei van 153 procent ten opzichte van 2018. Afgezet tegen 2016, toen een omzet werd geboekt van ruim 10 miljoen euro, was zelfs sprake van een groei van 300 procent.
 
Het buitenland draagt daar in belangrijke mate aan bij. Sinds de overname van de online activiteiten van het Duitse erotiekconcern Beate Uhse, medio 2019, nam de omzet over de grens fors toe. Vorig jaar zorgde het label voor ongeveer een kwart van de totale omzet. “We hebben met onze strategie duidelijk het vertrouwen van de consument teruggewonnen”, constateert e-commerce-directeur van EDC Retail Joel Groen. “Beate Uhse is weer terug.”
 
Bekroning
De ranglijst werd vanmiddag op het CrossBorder Event bekendgemaakt. Vanwege de coronacrisis vond het evenement online plaats. Groen: “Onze positie in deze lijst is een grote bekroning van ons werk en de flexibiliteit van al onze medewerkers.” Sleutel tot het succes is volgens Groen luisteren naar de klant. “Wat zijn de behoeftes, hoe ziet de markt eruit, en welke cultuur is er? Wat niet werkt in Nederland kan een schot in de roos zijn in Duitsland.”
 
De groei van EDC Retail zet in 2020 onverminderd door, corona zorgde zelfs voor een verkooppiek. Voor dit jaar wordt een omzet verwacht van rond de 61 miljoen euro. Streven is om wereldwijd een dominante positie binnen de online verkoop van erotiek in te nemen. Nu is het bedrijf al Europees marktleider.
 
FD Gazelle Awards
EDC Retail is verder in de race voor twee andere prijzen. Het bedrijf dingt als een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland mee naar een FD Gazelle in de regio Noord, in de categorie ‘groot’. In 2019 won de erotiekgigant deze titel al. Op 19 november wordt duidelijk of dat dit jaar weer het geval is. EDC Retail is eveneens genomineerd voor de Oryx, een juryprijs voor de meest opvallende groeier. 
 
Tevens is EDC Retail genomineerd voor de Deloitte Technology Fast 50. Daarin staan de vijftig Nederlandse technologie-ondernemingen die tussen 2016 en 2019 het hardst in omzet zijn gegroeid. Op 25 november wordt duidelijk welke plek EDC Retail op de ranglijst inneemt.
 
Over EDC Retail 
EDC Retail is Europees marktleider op het gebied van erotische producten. Het bedrijf, gevestigd in Veendam, voert onder meer de titel EasyToys. Met meer dan 100.000 bezoekers per dag en een aanbod van meer dan 14.000 erotische artikelen is EasyToys.nl de grootste webshop van Nederland en België. Daarnaast heeft EDC Retail meerdere andere webshops en produceert het diverse eigen merken. Het levert als groothandel wereldwijd aan andere webshops, distributeurs en retailshops. EDC Retail werd in 2007 door Eric Idema opgericht. De onderneming groeide vervolgens snel. In 2018 realiseerde EDC Retail een jaaromzet van ruim 21 miljoen euro. Medio 2019 nam EDC Retail het Duitse erotiekconcern Beate Uhse, onder meer bekend van Pabo.nl, over. Sindsdien is het Europees marktleider. EDC Retail heeft zo'n 200 medewerkers in dienst en zette in 2019 33,4 miljoen euro om.