Nieuws

Online jongerenwerk Henk Zeven in coronatijd



IMG_0011.jpg

In 1 klap waren alle offline vormen van jongerenwerk tot stilstand gekomen. Inloop, coaching, groepsactiviteiten, voorlichting, preventiewerk en andere vormen. En dat op een plek waar juist verbinding, contact en groepswerk erg belangrijk is. Maar jongerenwerkers hebben creatieve oplossingen gevonden om de connectie met jongeren te behouden.

Online jongerenwerk was ook al upcoming, maar in coronatijd is het noodzaak om online jongerenwerk uit te voeren. Lessen worden online gegeven, muzieklessen via skype gedaan en zelfs danslessen van de dansacademie zijn digitaal te volgen.

“Wij zijn best wel direct de actie in geschoten met het online aanbod”, vertelt jongerenwerker Henk Zeven. “Het is belangrijk om preventief te tonen dat je er nog bent. Of dat nou online is of offline. Ik denk dat beiden moet. Wel als het kan, want eigen veiligheid eerst. En dan gewoon vragen hoe het met ze gaat en hoe ze het beleven. En of er dingen zijn waar je als jongerenwerker bij kan helpen. Voor het ondersteunen en het faciliteren.”

“En signaleren om te zien wat er bij de jongeren gebeurd en bij de gezinnen. In gezinnen met spanning moeten ze nu ook dicht bij elkaar zitten. Dat nog meer spanning kan opleveren. Op dit soort zaken zijn we ook heel alert. Een casus als deze hebben we ook al binnen gehad en behandeld, en dan moet er toch wel een soort van spoedoplossing komen. Een noodverhuizing, een kamertje regelen en zorgen dat er huisraad beschikbaar komt.” 

“Dat kun je niet online doen en moet je kijken hoe je binnen de regels van het RIVM, en met de voorbeeldfunctie die je hebt, je toch dat kan doen wat er gedaan moet worden.”

“Overigens zijn jongeren net zo divers als de gezinnen ook zijn”, benadrukt Zeven. “Sommige jongeren vinden het prima even relaxter aan te doen en anderen vervelen zich. Weer anderen zijn opstandig en nemen het niet zo serieus. Dingen gehoord van collega’s in den lande, waarmee ik in contact sta, over jongeren die in de buitenwereld gaan provoceren.”

“Middels de pubertijd en de adolescent wordt de wereld voor de jongere heel snel veel complexer. Daarnaast loopt er nog een stukje mentale en identiteitsontwikkeling. Met vaak een iets intensere emotionele belevingswereld. Zoals met de eerste liefde. Dit geld ook voor de minder leuke dingen. En dan is het niet zo raar dat ze tegen problemen aanlopen. Als jongerenwerker ben je ook een beetje een medeopvoeder. Het mooie van jongerenwerk is dat wij de enige sociale professionals zijn die in de vrije tijd van jongeren werken. Het is een rol dat niet altijd gemakkelijk is, maar wel een heel mooie.”

“Het online aanbieden kan op heel verschillende manieren. Bijvoorbeeld met een besloten pagina op Facebook waar jongeren zichzelf kunnen toevoegen. Op zo’n pagina kun je bijvoorbeeld een live uitzending gaan doen waar ze via chat op kunnen reageren. Ik heb toevallig mijn eerste online workshop gegeven met Skype en Prezi. In een besloten groep van 6 jongvolwassenen waarmee we met iedereen kunnen beeldbellen. Daarnaast heb ik een online presentatie voorbereid waar ook video’s in zijn verwerkt.”

“Ondertussen is er ook de interactie. Het is ook een beetje experimenteren. Voor heel veel mensen is het iets nieuws. De workshop gaat over netwerken. Het gaat over persoonlijke ontwikkeling. Ik ben heel erg gericht op het gebruik maken van de eigen talenten en eigen kracht. Maar we moeten ons er ook bewust van zijn dat we samen als sociale wezens sterker zijn.”

Henk Zeven had zijn opleiding SCW (Sociaal Cultureel Werk) en SPH (Sociaal Pedagogische Hulpverlening) voltooid aan het Alfa College in Groningen. In 2006 had zijn loopbaan aanvang genomen bij de welzijnsorganisatie Compaen. In 2018 had hij als ZZP’er zijn eigen bedrijf 7evensprong opgericht. Zijn werkgebied omvat de drie noordelijke provincies.

Zelf had hij als negentienjarige met een breakdancegroep de aandacht getrokken van jongerenwerkers. Zij vonden het tof wat zij als vriendengroepje aan het doen waren en kregen ruimte aangeboden. Het trok ook de aandacht van jongeren. Zeven ontdekte het krijgen van voldoening om hun talent te laten ontdekken en hen daarin te laten groeien. Beatbox en rap zijn een paar van de creatieve middelen om aan jongeren die daarin geïnteresseerd zijn iets door te geven.

“Uiteindelijk hebben beatbox, rappen en tekstschrijven alles te maken met expressie. Jezelf uitdrukken. Ik denk dat dit een heel belangrijke, en ook wel een beetje onderschat iets is van het menszijn. Als je je daarop richt, er mee bezig bent en erin groeit, je ook groeit als mens.”