Nieuws

Leerlingen verbeelden thema
‘Robotisering & digitalisering’
in expositie kunstwerken



IMG_0009.JPG

Het ingenieursbureau Actemium in Veendam heeft weer een nieuwe expositie van kunstwerken in hun markante gebouw. De kunstwerken zijn gemaakt door Vwo en Havo leerlingen van de Winkler Prins in het kader van de sponsoring van het techniekproject ‘Tech4Fun’ door Actenium. De expositie is een vervolg van de expositie ‘Mens en techniek werken samen’ van 4 jaar geleden. Ook ditmaal hebben leerlingen schilderijen, en ook keramische 3-dimensionale werken gemaakt. Met deze keer het thema ‘Robotisering & digitalisering’.

Bij de keramische werkstukken zijn ook 5 objecten toegevoegd van leerlingen uit de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs die ook deelnemen aan het Tech4fun programma.

Samenwerking met eigen inbreng
Manager Operations Theo Holstein heeft dinsdagmiddag in het bijzijn van de leerlingen de expositie van 18 werken geopend. Elk werk is in samenwerking van drie tot vier leerlingen gemaakt. Ongeveer 50 leerlingen hebben de 18 kunstwerken tot stand gebracht.

Docent beeldende vorming Jeanine Homans vindt het heel knap gedaan van de leerlingen. “De hele theorie van wat we hebben behandeld komt in het werk terug. Alles wat ze hebben geleerd moest in het werk worden toegepast en ze kregen er een cijfer voor.”  

Het werk van Lise Oosting, Ilya Spijker, Loraine van Dijk en Emma Martens, waarin een ieder een eigen inbreng heeft gehad, heeft een heel bijzonder tintje. Lise heeft een hart in het midden van het werk bedacht, Ilya het tandwiel rondom, Loraine bedacht de boom en Emma de fabrieken met de schoorstenen. Daarna was het idee opgekomen om met hun vingerafdrukken de groene blaadjes te maken. Om zodoende letterlijk een stukje van hun eigen identiteit aan te brengen.

Door gezamenlijk dit te doen onderstreept ook nog eens het aspect van het leren samenwerken. Jeanine Homans: “Want met z’n vieren moesten ze met veel overleg tot één ding komen en ook compromissen moeten sluiten.” Leerlingen van Zorg & Welzijn hebben de drankjes en de hapjes verzorgd en hiermee invulling gegeven aan het samenwerken.

Inspiratiebron en verbeeldingskracht
Theo Holstein van Actemium: “Het project Techforfun van de Winkler Prins om leerlingen vroegtijdig met techniek in aanraking te laten komen spreekt ons natuurlijk aan. Wij willen ook stimuleren dat de jeugd ook daadwerkelijk doorgaat in de techniek.”

“In een tweetal presentaties hebben we op school voor elke klas het thema uitgeduid. We hebben ook uitgelegd wat we als ingenieursbureau doen. Wij ontwerpen in principe de basis van industriële automatiseringsprocessen in de voedingsmiddelenindustrie en in de chemie. We hebben foto’s meegegeven van installaties als inspiratiebron. Ze hebben met hun verbeeldingskracht op creatieve wijze een vertaalslag gemaakt van wat ze gehoord en gezien hebben. Het mooie en het creatieve van de leerlingen is dat iedereen er weer iets anders in ziet”.

Het thema van Actemium luidt als, ‘Een kleurrijke verbinding tussen Kunst en Techniek met robotisering & digitalisering’.