Nieuws

Besparen op energielasten begint bij Claid Veendam



DSC01313.jpg

Tekst Hans van Noort

Claid nanofolie Veendam. Veel mensen zullen hun schouders ophalen en zeggen: “nooit van gehoord.” Klopt. Je ziet géén grote reclamezuilen met hun naam erop, weinig tot geen advertenties in dag- en weekbladen, zelfs op de pui ontbreekt die, ja, dan krijg je dat. Bescheidenheid siert de mannen van Claid, maar ondertussen opereren ze met hun unieke nanofolie wel door/in heel Europa. Dat roept vragen op. In dit artikel proberen we iets van die sluier op te lichten.

Wie zijn die mannen van Claid?
Het is voorjaar/zomer 2015. Jan Hesse en Harwin Rutgers zitten lekker in de tuin te genieten van de zonnestralen. Ze mijmeren: “Wat zou het ideaal zijn als je zo lekker aan het werk kunt op je tablet.” Het zonlicht verhindert het. Je ziet niets op het beeldscherm. “Zou er niet iets bestaan om dat toch zichtbaar te maken?” Ze gaan op zoek en vinden inderdaad een folie die je over je beeldscherm kunt plakken zodat de schittering verdwijnt, een anti reflecterende folie. Maar… veel te kostbaar plus dat je zo’n grote hoeveelheid in één keer af moet nemen dat dit niet haalbaar voor ze is. Einde verhaal. Mis, want Jan en Harwin denken verder. Dan maar niet in de tuin, dus naar binnen. In de kamer bloedheet. “Zouden we niet een soort folie op het raam kunnen aanbrengen zodat de warmte buiten blijft en het binnenklimaat kunnen veraangenamen?” Dan begint een lang proces van zoeken, onderzoeken, uitvinden, testen, uitproberen en noem maar op. Ze komen uiteindelijk in Amerika en Taiwan terecht. Daar vinden ze een folie wat hen aanspreekt. Het is transparant, bevat géén metaal deeltjes, filtert de straling van UvA (lange golven), UvC (korte golven) en infrarood eruit, wordt aan de binnenkant van het venster aangebracht én stoffenbekleding, schilderijen e.d. verkleuren niet. Hét product wat ze zoeken.

logo claid definitief mei 2017.png

In januari 2016 bestellen ze hun eerste 10 rollen met de gedachte dat ze de 2e bestelling misschien in september zouden plaatsen. Wat schetst hun verbazing, in juli is die al in huis. Jan en Harvin hebben inmiddels het dealerschap voor heel Europa verworven. In heel Europa hebben ze een netwerk van ZZP ‘ers opgebouwd, die voor hen de opdrachten uitvoeren. In Nederland hebben ze voornamelijk bedrijven, (semi)overheid, zorginstellingen als klant. Mooie opdrachten hebben ze inmiddels op hun conduitelijst staan. Een megaklus is de fabriek van Van Nelle in Rotterdam. Daar hebben ze nagenoeg de gehele fabriek van folie voorzien. Heel bijzonder, de fabriek staat op de UNESCO werelderfgoedlijst! Het is het voornaamste industriële monument van Nederland en is in de jaren 1927 – 1930 gebouwd door de architecten Johannes Brinkman en Leendert van der Vlugt. “We zijn er best een beetje trots op dat we dit hebben mogen doen,” aldus Jan en Harwin.

IMG_0123.JPG

“Ook opdrachten van de gemeente Haaksbergen, Wierden, verschillende provincies als ook brandweerkazernes hebben we mogen uitvoeren. Bij Stenden Hogeschool in Leeuwarden en bij ROC Zadkine in Rotterdam zijn diverse gebouwen voorzien van de folie. Ook in verscheidene monumentale gebouwen in Amsterdam hebben we folie op de ramen “geplakt.” Laatst nog hebben we een grachtenpand uit 1647 verduurzaamd met onze folie. Het energielabel hebben we teruggebracht tot label C. Ook mogen we niet vergeten het Radboud Ziekenhuis in Nijmegen en wat dichter in de buurt een aantal gebouwen van Lentis in Groningen, Winschoten, Stadskanaal en Zuidlaren. Even terug naar die brandweerkazernes. In De Lutte (Overijssel) hebben we een raam in de brandweerkazerne van slechts 80 cm van folie voorzien. De vezels van de brandweerpakken lieten los, omdat ze in de zon hingen. “Onze folie beschermt tegen Uv- straling en het probleem is opgelost!” Voor musea is de folie natuurlijk dé uitkomst. Géén verkleuringen meer van schilderijen. “Enkele maanden geleden hebben we aan de noordkant! een groot etalageraampartij van een schoenenwinkel voorzien van folie. En wat blijkt: géén verkleuringen meer.”

Samenwerking
“Zo langzaamaan hebben we het vertrouwen van de markt gewonnen. Dat komt door het persoonlijk contact met onze klanten, we een eerlijk product leveren, en wat we zeggen ook nakomen,” vertrouwen Jan en Harwin me toe. “We werken niet met keurmerken of iets dergelijks, neen, onze folie is SGS – getest en is wereldwijd de beste bevonden. SGS staat voor: Société Général de Surveillance en is wereldleider op het gebied van inspectie, controle, analyse en certificering. We geven 10 jaar garantie op ons product! Steeds meer werken we samen met architecten die “de ramen voorzien van folie” al in hun bestek meenemen. Ook met ontwerpbureaus en gemeentes wordt de samenwerking hechter. Recentelijk hebben we afspraken gemaakt met ENGIE. Hoe dat verder uitpakt moeten we nog even afwachten.”

IMG_0124.JPG

Onderhoud en besparing
Nadat de folie is aangebracht moet die ca. 4 weken uitharden. Daarna is het een kwestie van schoonhouden met een speciaal doekje. Wordt hiermee gewerkt, dan is géén reinigingsmiddel nodig en er komen géén strepen op het raam. Er is een besparing mogelijk van tussen de 10 en 33% afhankelijk van het type glas en de gebruikte installaties als bijvoorbeeld airco. De folie isoleert, het binnenklimaat is beter te beheersen en stabieler. Bij warm weer blijft 60% van de warmte buiten, bij koude 30% meer warmte binnen. Voor het milieu heeft het eveneens voordelen namelijk minder CO2 uitstoot. De kosten voor de folie bedragen € 79,00 /m² voor normaal glas. Voor monumentaal glas zijn die € 129.00 / m² alles excl. BTW. De folie wordt hiervoor terplekke gesneden en het glas wordt ontvet en gewassen. De naam CLAID is met zorg gekozen. Het heeft in de uitspraak in het Gronings iets van kleed en in het Engels iets met bekleden. “Nou, we bekleden als het ware de ramen.” Ook in andere talen klinkt het niet onaangenaam en is goed uit te spreken. Het logo omvat de wereldbol, verwijzend naar de wereldwijde product/levering en de loep verwijst naar het micro van de nanotechnologie.

Willen jullie nog groter groeien? 
“Ja, dat wel, maar wel met beide benen op de grond.”
In dat laatste tekent zich weer die bescheidenheid af. Mooi hé!
Mannen succes.

DSC01307.jpg

Meer informatie team Claid: