Nieuws, 112, Regio

112 hulpdiensten niet bereikbaar
tijdens stroomstoring in Veendam
Levensbedreigende situaties



GSM_Mast_MG_0556B.jpg

Bereikbaarheid 112 hulpdiensten in Nederland
Levensbedreigende situaties door uitvallen GSM-masten

Woensdag 18 juli jl. viel in de gemeente Veendam de stroom uit voor 8 minuten. Volgens RTV-Noord zaten 14.000 huishoudens zonder stroom. Een vervelende situatie denkt menigeen, maar niet levensbedreigend.

Na diverse meldingen op de redactie en op Facebook blijkt na onderzoek dat er wel degelijk levensbedreigende situaties hadden kunnen ontstaan in een deel van Veendam omdat 112 hulpdiensten niet bereikbaar waren bij calamiteiten zoals hartfalen of een woningbrand.

Situatie bij stroomuitval:
Bij de meeste huishoudens valt de modem voor internet, TV en telefonie ook uit. Dit betekent dat de huishoudens geen 112 hulpdiensten kunnen bellen en geen internet en TV hebben.

In het verleden kon met een analoge telefoon de hulpdiensten worden gebeld (mits er geen gebruikt werd gemaakt van een draadloze huistelefoon), omdat de centrales van de telecom voorzien zijn van een no-break installaties en noodaggregaten die de stroomvoorziening overnamen voor de analoge telefoons.

Ook is het bekend, als een modem uitvalt door een stroomstoring, in meeste gevallen mensen wel hun een mobiele telefoon kunnen gebruiken. Dus geen levensbedreigende situatie.

Maar nu blijkt dat de GSM-toestellen binnen Veendam ook voor een deel waren uitgevallen volgens de meldingen die wij binnen hebben gekregen. Ook de redactie kon geen gebruik maken van hun GSM-tiplijn. De GSM-provider Vodafone waar wij gebruik van maken kon vertellen dat hun GSM-mast door de stroomstoring 20 minuten niet beschikbaar was.

Incident of maatschappelijk probleem:
Een GSM-mast kan uitvallen door een storing. Maar de belangrijkste vraag is: zijn de 112 hulpdiensten nog bereikbaar bij een stroomstoring. De redactie van parkstadveendam hebben de volgende vragen gesteld aan diverse GSM-providers maar ook aan de Veiligheidsregio Groningen (brandweer), de politie, Meldkamer Noord-Nederland en het van Ministerie Economische Zaken agentschap Telecom:

  • Is een GSM-mast altijd voorzien van een no-break installatie ?
  • Zo, ja. Hoe lang kan een no-break installatie een GSM-mast voorzien van stroom?
  • Kan u mij vertellen hoeveel GSM-masten zijn uitgevallen in de gemeente Veendam.
  • Bestaan er noodprocedures als alle communicatiemiddelen uitvallen zodat de 112 hulpdiensten altijd bereikbaar zijn.

No-break installatie:
KPN geeft aan dat 80% van de GSM-masten zijn voorzien noodvoorzieningen. Vodafone heeft 50% van hun GSM-masten voorzien van  noodvoorzieningen. T-mobiel heeft tot heden geen respons gegeven op onze vragen, die we een week geleden hebben gesteld.

Enexis liet ons het volgende weten: De oorzaak in Veendam was een kabel waardoor een transformator is uitgevallen en een stroomstoring duurt volgens de jaarcijfers van 2017 gemiddeld anderhalf uur.  

De providers van de GSM-masten geven aan dat bij optimale conditie een noodvoorziening een GSM-mast 2 uur kan voorzien van stroom. Volgens het Ministerie van Economische Zaken agentschap Telecom ligt dit tussen 1,5 uur en 2 uur.

Een zorgelijke situatie voor de bereikbaarheid voor de hulpdiensten als we afgaan op het agentschap Telecom en we weten dat niet alle GSM-masten zijn voorzien van noodvoorzieningen ofwel een no-break installatie.

Tijdlijn stroom uitval:

  • 20% van de GSM-masten van de KPN vallen uit en 50% van de Vodafone GSM-masten.
  • 1,5 uur na een stroomuitval zijn de overige GSM-masten uitgevallen met hier en daar een uitzondering van 2 uur.

Zo waren dinsdag 24 juli jl. 1200 gezinnen in Vledderveen, Musselkanaal en Sellingen om half 5 in de ochtend getroffen door een stroomstoring die drie uur duurde volgens RTV-Noord. Dit betekent dus dat mogelijk de hulpdiensten een uur tot 1,5 uur niet bereikbaar zijn geweest, dus een levensbedreigende situatie.

Aantal uitgevallen GSM-masten:
Alle aangeschreven partijen hebben deze vraag niet beantwoord. Klantenservice Vodafone vertelde ons telefonisch dat de GSM-mast waar onze tiplijn mee is verbonden, 20 minuten buiten bedrijf is geweest. Deze mast bevindt zich aan de Jacob Bruggemalaan ter hoogte van de voormalige brandweerkazerne. Alleen werd deze vraag niet door de afdeling press van Vodafone per e-mail beantwoord. Voor de redactie een zorgelijke situatie. Omdat deze vragen niet zijn beantwoord krijgen we dus geen inzicht in de realiteit. Of zijn zijn er meer GSM-masten uitgevallen, wat niet openbaar mag worden gemaakt?

Noodprocedures:
De GSM-providers kwamen niet met een noodprocedure, zodat de GSM-masten weer snel bereikbaar zijn bij een stroomuitval. Veiligheidsregio Groningen heeft een incidentbestrijdingsplan “Grootschalige Uitval Stroomvoorziening”, samen met Veiligheidsregio Drenthe en Friesland die is verdeelt in de volgende scenario’s:

  • Stroomuitval gedurende maximaal 2 uren
  • Stroomuitval gedurende 2 tot maximaal 8 uren
  • Stroomuitval gedurende 8 uren en langer

In dit incidentbestrijdingsplan staan protocollen betreffende communicatie maar werken deze ook bij calamiteiten bij hartfalen en brand meldingen

De Meldkamer Noord-Nederland laat ons het volgende weten: Als het gaat om stroom is de energieleverancier en niet de politie verantwoordelijk. Gebeurt een en ander dan zal de politie in dat geval bekijken welke maatregelen genomen moeten worden en waar prioriteiten liggen. Bij de Meldkamer Noord-Nederland is het goed geregeld als de stroom uitvalt. Dan wordt overgeschakeld op een noodaggregaat en de telefonie wordt overgenomen door een andere eenheid. Dat is tot nu toe zonder problemen verlopen. 
Het antwoord op de tweede vraag is als volgt: de politie is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de GSM-masten. Dat is de verantwoordelijkheid voor de providers. Zij moeten zorgen dat er noodstroomvoorzieningen voor de masten zijn.

Nieuwe ontwikkelingen mobiele telefoon:
De nieuwe ontwikkelingen zijn prachtig wat je allemaal met een mobiele telefoon kan doen. Mensen kunnen tegenwoordig niet meer zonder en worden we afhankelijk van de mobiele telefoon. Huishouden doen hun analogie telefoonaansluiting weg en ruilen dit in voor een modem waarmee je kan bellen, internetten en TV kijken. Anderen kiezen er zelfs voor om de vaste telefoon weg te doen, omdat ze toch altijd gebruik maken van de mobiele telefoon. Er zijn zelfs situaties dat mensen geen pc of laptop hebben, want de mobiele kan dat allemaal.

Levensbedreigende gevaarlijk.
Het is duidelijk, een GSM-toestel is geen betrouwbare middel om bij stroomstoringen de 112 hulpdiensten te bellen. De meest betrouwbare middel is de analoge telefoon, want die heeft betrouwbare systemen die bij stroomstoringen de analoge telefoon in bedrijf houden. Alleen zien we door het gebruik van de mobiele telefoon dat de analoge telefoon geen toekomst meer heeft.

In Nederland zijn we actief bezig om er zorg voor te dragen dat in alle gebieden een GSM-toestel bereik heeft met de 112 hulpdiensten, ook in de zogenaamde witte vlekken. De regering heeft hier onlangs nog vragen over gesteld en maatregelen geëist.

Sportclubs, winkels enz. zijn actief bezig om te zorgen dat, als er iemand hartfalen krijgt er een AED beschikbaar is. In diverse plaatsen is zelfs een AED-BurgerHartHulp en in onze provincie kennen we Groningen HartVeilig. En wie kent niet de kreet: Direct reanimeren is van levensbelang, want elke seconde telt. Kun jij reanimeren?

112 hulpdiensten bereiken tijdens stroomstoring
Wij van de redactie weten het antwoord niet bij een noodsituatie. Door bezuinigingen is het politiebureau in Veendam niet 24 uur bezet.  De brandweerkazerne wordt ook niet 24 uur bemand als ieder seconde telt. Niet iedereen heeft de beschikking over een auto. Hoe lossen we deze maatschappelijk probleem op in Nederland en wat moet een burger doen om de 112 hulpdiensten te bereiken tijdens een stroomstoring.

Misschien wordt het tijd dat alle partijen met elkaar om de tafel gaan om tot een goede oplossing te komen.

Reacties


de installaties van T-Mobile is voorzien van accu’s voor het gezal van een stroomstoring, maar die raken wel op als het langer dan 2uur duurt.
noodoproepen naar 112 van Vodafone en Tele2 worden automatisch over genomen door de installatie van KPN en T-Mobile.
De prijzen in de telecom staan onder druk KPN en T-Mobile zijn commerciele bedrijven en het aantal stroomstoringen in Nederland is beperkt, dus zullen zij niet investeren in dure installties die het langer dan 2 uur volhouden.
ik vind ht ook de taak van de electriciteits bedrijf dat hun net werk redundent is en niet de taak van de telecombedrijven om te zorgen dat iedereen binnen de 2 uur weer stroom heeft.



Een gebruiker kan te alle tijde bellen met 112. Hiervoor is geen signaal van de provider benodigd waar de gebruiker op dat moment diensten afneemt. Een provider met signaal voldoet dus.

Dit artikel slaat dus nergens op en is puur geënt op onderbuikgevoel. In geval van nood kunnen mensen dus 112 bellen, behalve als hun eigen mobiel geen bereik heeft omdat het toestel niet is opgeladen of toevallig nog 2% had, omdat degene het toestel altijd tot 1% laat zakken, alvorens het op te laden.



Hoi,

Wat zijn we dramaqueens geworden zeg, dreigende situaties, vroeger hadden we 24 uur geen telefoon, zijn we angstiger geworden dat je nog geen 8 zonder telefoon kan. Je kunt ggen risico uitzonder, als je in die 8 minuten wat gebeurt , heb je gewoon pech. Het leven is een risico. Wat moeten mensen in andere landen die dit niet hebben. Laten we in het westen ons niet zo aanstellen.


Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
De volgende vraag is om te voorkomen dat er spam op de site gezet wordt door robotjes.