Nieuws

Uitdagende leerobjecten in Techniekhuis Winkler Prins



IMG_9843.JPG

LEERPROJECTEN - In het Techniekhuis van de Winkler Prins is de deelschool Vmbo Kader/Basis met de beroepsrichtingen techniek en economie gehuisvest. Aardig om te weten is dat binnen de Winkler Prins een van de Toptechniek scholen in Nederland is gehuisvest.

De beroepsopleidingen techniek en economie zijn verdeeld in twee jaar onderbouw en vervolgens twee jaar bovenbouw. Feitelijk hebben de leerlingen dan twee jaar met techniek te maken gehad, en kunnen ze gaan kijken of ze in deze richting verder willen gaan.

Sommige leerlingen gaan een heel andere kant op dan in de autotechniek. Dan wordt er bijvoorbeeld gekozen voor de installatietechniek, de ICT of Green Development. De meesten hebben vooraf wel een idee over de richting die ze willen gaan doen. Vaak is het naar voorbeelden van huis uit, zoals naar het beroep van hun vader, een oom of opa. Op de school is het veel uitproberen, en kunnen de leerlingen er hun eerste stappen maken.

IMG_9857.JPG

Motivatie
Rik, Ray, Niels en Barry zitten in het vierde jaar, en zijn met drie maanden klaar. De interesse in de techniek hebben ze gemeenschappelijk, maar de motivatie kan voor iedereen iets verschillen.

Wat Rik in de techniek aanspreekt is het werken met de handen en niet steeds achter de computer zitten. Op 12 jarige leeftijd begon de interesse en was hij al aan het sleutelen. Het liefst wil hij als automonteur in een garagebedrijf gaan werken. Voor de meeste leerlingen geld dit wel. De klas bestaat uit 13 leerlingen waaronder 7 sleutelaars.  

Ray  wil in het transportbedrijf van zijn vader gaan werken. Na zijn opleiding wil hij verder gaan in logistiek management transport motorvoertuigen, en wil hij chauffeur worden. Hij heeft al gesleuteld aan vrachtwagens en zelfs een motor uit elkaar gehaald. Het grotere spul vindt hij ook veel mooier. Het is ook iets ingewikkelder, maar vindt een brommertje ertussendoor ook wel leuk.

IMG_9781.JPG

Vaardigheid
Het afgelopen jaar is er tussentijds aan een scooter gesleuteld, een lastige Italiaan omdat de onderdelen moeilijk bereikbaar zijn. De uitdaging was de motorische revisie dat er aan gedaan moest worden. Iedereen heeft zijn eigen deel eraan gedaan. De scooter kwam goed door de testritten.  

Een leerling mocht van de school een oude Ford mee hebben voor het crossen. Hieraan was ook het nodige gedaan. “Ze zitten in het laatste jaar en het was een echte testcase”, verteld een tevreden docent Ditmar Toxopeus. “Ze kunnen echt wel wat. Er zijn leerlingen die dingen hebben gedaan dat opvallend is. Een oude Skoda was motorisch ernstig ver heen, maar de motor kregen ze toch weer aan de praat”.

Van de leraar was er taart gekomen, hij had het niet had verwacht en verloor er een weddenschap mee.

IMG_9849.JPG

Restauratie
Momenteel zijn ze bezig met een MZ motorfiets uit 1974 van Oost-Duitse makelij. Ook dit is een mooi project. Er zijn geen onderdelen meer van voorhanden, en waar nodig zijn deze op de afdeling Metaal van de school zelf gemaakt. Zoals het draaien van de afstandsbussen voor de wielen, en het zelf bouwen van de uitlaat. Verder is gekeken of er onderdelen uit andere motoren passend zijn. Motorisch is de MZ motorfiets gereed, aan de elektronica wordt nog gewerkt. Het restauratieproject is een meerjarenproject waar af en toe tijd aan kan worden besteed omdat het ingepast moet worden in het lesrooster. Met een keer per week les motorvoertuigen kan een project een half jaar of langer in beslag gaan nemen.

De auto’s komen vaak van collega’s van de school. Ook worden ze door anderen, meestal kennissen, aan de school gegund. Dan worden ze voor 50 euro overgenomen. Soms komt een auto van een garagebedrijf die een auto over heeft, of van een sloperij. Het zijn auto’s die niet meer door de APK komen, en waar de school weer wat mee kan. Het afgelopen jaar zijn er drie auto’s ingebracht.

IMG_9775.JPG

Soms is een project op verzoek van eigenaren. Maar vanwege het lesprogramma moet het wel zonder tijdsplan in te passen zijn. Voor een Piaggio scooter was dit geen probleem. “Het was voor deze klas uitstekend lesmateriaal. De jongens waren er precies aan toe en ze hebben er veel van geleerd”, aldus Toxopeus. De leerlingen hebben 2 viertakt scooters onder handen gehad, en allebei met goed resultaat.

Op stapel staat nog de reparatie van een Citroën 2CV. De lelijke eend moet eigenlijk weer helemaal mooi worden gemaakt. Het is nodig dat de halve koets van het chassis af gaat. Een grote operatie dat eigenlijk niet in te passen is. In het verleden was een Mazda 323F sportwagen met een 6 cilinder motor helemaal gerestaureerd. Er was veel aan stuk met ook schade rondom, en helemaal afgekeurd. Na de restauratie was het voertuig weer door de eigenaar teruggekocht. Met een oldtimer motor was dit ook een keer gedaan.

IMG_9859.JPG

Blikvangers
Twee oude tractoren zijn helemaal weer gebruiksklaar gemaakt. Een eerdere MZ 150 CC oldtimer motor uit 1967 staat bij de ingang van de school helemaal tiptop als blikvanger te pronken.

Als lesmateriaal dient een grote oude Deutz 4-cilinder dieselmotor, die jaren geleden aan de school door Aldel was geschonken. Bij Aldel stond de motor aan een aggregaat gekoppeld. De motor was helemaal weer opgeknapt en op een verrijdbare bok gezet. In de lessen wordt de motor gebruikt voor onder meer kleppen stellen. De uitlaat kan gekoppeld op een afvoerslang naar buiten. Een automotor dient als  sleutelblok. Met losse motorblokken op een motorbok kunnen de leerlingen goed alle onderdelen op, en in, een automotor leren kennen.

IMG_9733.jpg